Una din intrebarile pe care le primesc cel mai des este – “Te poti sustine din blog si Instagram?”. Probabil ca ai auzit deja ca unii Instagrammeri isi castiga existenta din continutul postat online, insa nimeni nu vorbeste deschis despre acest lucru.
Cum intri in contact cu brandurile? Cat de mare trebuie sa fie contul de Instagram pentru a avea o colaborare cu un brand? Ce presupune o colaborare pe Instagram? Acestea sunt doar cateva din intrebarile la care vreau sa raspund in acest articol.
Imi amintesc cat de dezorientata eram eu la inceput de drum. Nu reuseam sa inteleg cum de unii creatori de continut par sa aiba siruri nesfarsite de colaborari, cum reusesc sa intre in contact cu acele branduri si, mai ales, cum au reusit sa ajunga la acest nivel? Hai sa le luam pe rand!

1. De cati followeri ai nevoie pentru a colabora cu branduri?
Nu exista un numar magic dar cu cat mai multi, cu atat mai bine. Stiu Instagrammeri cu 5000 de followeri care au avut colaborari platite, deci nu trebuie sa ai zeci de mii de urmaritori pentru a-ti monetiza pagina de Instagram.
Daca vrei sa iti cresti contul de Insta, iti recomand sa citesti acest articol unde am vorbit pe indelete despre pasii pe care trebuie sa ii faci pentru a avea mai multi urmaritori. Daca te gandesti sa organizezi un giveaway, acest articol te va ajuta cu siguranta!
Bineinteles, cu cat ai mai multi urmaritori, cu atat poti avea pretentii mai mari in ceea ce priveste partea financiara. Trebuie sa mentionez de la inceput ca cel putin in Romania, cand vine vorba de colaborari pe Instagram, te poti astepta ca multe dintre propunerile primite sa fie in stil barter.
Ce inseamna o colaborare in stil barter? Inseamna ca tu oferi promovare in schimbul unui produs sau experiente. Colaborarile in stil barter nu sunt platite. Din pacate, multe dintre brandurile mari nu au buget pentru campaniile realizate impreuna cu creatorii de continut, fie ei Instagrammeri, bloggeri sau vloggeri.
Acesta este un subiect ce merita discutat mult mai pe larg, insa voi face asta intr-un articol viitor. Ce tin sa mentionez deocamadata este urmatorul aspect – NU te subestima! Cunoaste-ti adevarata valoare si nu accepta niciodata colaborari doar de dragul de a face o colaborare.

2. Cum initiezi o colaborare cu un brand pe Instagram?
De cele mai multe ori brandurile sau agentiile de PR sunt cele care contacteaza Instagram-erii si creatorii de continut in general. In aceasta situatie, vei primi fie un mesaj pe Instagram, fie un mail in care brandul sau agentia de PR iti va da mai multe detalii despre o posibila colaborare.
In cazul in care iti doresti sa colaborezi cu un brand anume, poti contacta direct un reprezentant al brandului sau agentia de PR cu care lucreaza brandul respectiv. Cel mai usor totusi este sa trimiti un scurt mesaj pe Instagram brandului cu care ai vrea sa colaborezi, in care sa explici pe scurt campania la care te gandesti. Tot in acest mesaj, poti cere o adresa de mail a unei persoane care se ocupa de partea de social media.
Mai apoi, poti scrie un mail complet cu toate detaliile despre audienta ta, precum si propunerea de colaborare. Atunci cand abordezi un brand, este important sa mentionezi de ce tu ai fi alegerea potrivita pentru a promova produsele/ serviciile lor.
Mai exista si o a treia varianta. Sunt cateva site-uri care functioneaza ca intermediari intre branduri si creatori de continut. Pe aceste site-uri brandurile posteaza campaniile pe care doresc sa le implementeze si care sunt conditiile de participare la acele campanii, iar creatorii de continut pot alege sa se inscrie.
- 2performant – pentru a te inscrie in aceasta platforma ai nevoie de minim 5000 de followeri
- Mocapp – pentru a te inscrie in platforma, trebuie sa completezi un formular cu toate datele despre audienta ta. Acel formular va fi analizat de cineva din aceasta agentie, care va decide daca iti va accepta aplicatia sau nu.

3. Ce presupune o colaborare cu un brand pe Instagram?
Atunci cand te decizi sa te asociezi cu un brand, va trebui sa discuti inca de la inceput despre termenele si livrabilele colaborarii. Iata cateva dintre lucrurile care trebuie stabilite inca de la inceput:
- Cate postari va trebui sa faci
- Trebuie sa incluzi ceva anume in postari, un mesaj cheie? Daca da, care e acela?
- Cand anume va trebui sa postezi – care sunt deadline-urile?
- Cate story-uri vei posta? Ce anume vei include in ele?
- Daca este o colaborare platita, trebuie sa stabilesti care este fee-ul tau si cand anume vei fi platit.
Recomand ca pentru fiecare colaborare sa fie intocmit un contract, in care poti trece toate detaliile de mai sus. Astfel, nu vor exista confuzii cu privire la livrabile si plata. Contractul il poti face dupa ce ai stabilit toate detaliile de mai sus. Gasesti pe internet diferite modele de contract, pe care le poti adapta nevoilor tale sau poti apela la un avocat.
4. La ce trebuie sa ai grija atunci cand colaborezi cu un brand pe Instagram
In primul rand, atunci cand alegi sa colaborezi cu un brand, trebuie sa ai incredere in produsele lor si sa fii multumit de ele pentru a le recomanda si altor persoane. Stiu ca in mediul online din Romania, acest principiu este rareori respectat.
De fiecare data cand aleg sa colaborez cu un brand, mai intai ma asigur ca produsele lor sunt ok, ca sunt multumita de ele si, mai apoi, le promovez pe Instagram sau blog. Se poate intampla ca produsele sa nu fie de calitate iar daca eu recomand produse proaste calitativ, urmaritorii mei nu vor mai avea incredere in recomandarile mele pe viitor.
De asemenea, in momentul in care aleg sa colaborez cu un brand, ma asigur mai intai ca brandul respectiv se potriveste cu valorile mele. Spre exemplu, nu voi promova niciodata gradini zoologice, produse realizate din animale si asa mai departe.
Ultimul sfat pe care ti-l dau este sa te tii de deadline-uri si sa fii profesionist in ceea ce faci. Astfel, vei castiga increderea brandului cu care lucrezi si, cine stie, poate pe viitor te va contacta si pentru alte campanii.
Daca ai intrebari, te rog sa imi scrii in sectiunea de comentarii de mai jos. Intre timp, ma poti urmari si pe Insta – @aura.calatoreste